Go to admin, find Extensions >> Modifications and click 'Refresh' button. To apply the changes characterised by the uploaded modification file

بزرگان گرافیک در قرن 21

70,000 تومان
  • تولید کنندگان نشر پشتون
  • کد کتاب: کتاب گرافیک
  • امتیاز جایزه: 100
  • موجودی: عدم موجودی در انبار

کتاب بزرگان گرافیک در قرن 21

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - چهل و پنج طراح مطرح شده در این کتاب، به دلیل ارائه‌ی آثار پیشروانه‌ی خود برگزیده شده‌اند؛ از هلند و .... نام کتاب: بزرگان گرافیک در قرن بیست و یک

    • طی سال های گذشته دنیای طراحی گرافیک با جایگزینی پیکسل ها و نرم افزارها به جای قلم و کاغذ، دستخوش تحولاتی بس شگرف شده است. در حقیقت نقشی که رایانه در این برهه ی زمانی در زمینه هنر ایفا کرده است تقریبا بی بدیل است.
    • کتاب حاضر به طرح دیدگاه های طراحانی اخنصاص یافته است که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند. چهل و پنج طراح مطرح شده در این کتاب، به دلیل ارائه ی آثار پیشرو خود برگزیده شده اند. طراحانی از هلند، سوئیس، امریکا، ایســلند، ژاپن و استرالیا، که وجه تشابه همه آنها در خلق آثارشان، تمایل به برقراری ارتباط بصـری با بیننده است.
    • امروزه پیغام های گرافیکی ما را احاطه کرده اند. در واقع این پیغام ها چنان در تار و پود زندگی مدرن تنیده شده اند (از بیلبوردهای تبلیغاتی گرفته تا مارک روی البسه)، که به طور ناخودآگاه در ذهن ما نقش می بندند.
    • طراحان با اتکا بر تاثیر بصری مداوم، در صدد جلب توجه بینندگان بوده اند. ایشان یا از رهگذر طرح و نقش های درشت و واضح، و یا در هاله ی ابهام و معانی دو پهلو، در پی بر انگیختن توجه بیننده بر آمده اند. در چنین دریای بی کرانی از اطلاعات و نقوش مختلف، شکارچیان موفق در شکار توجه بیننده که دارای طبع هوشمندانه یا ابتکار باشند، مفاهیم با معنی را بر سر قلاب قرار میدهند.
    • این بمباران جلوه های بصری هم موجب شده است تا بتوانیم هرچه بیشتر به نیات این طرح ها پی ببریم و هم اینکه به نوعی فرسودگی منجر شده است که حاصل یکنواختی جریان ارتباطی مجریان تبلیغاتی است.
    • امروزه دیگر برای آن که چیزی توجه ما را به خود جلب کند، باید واقعا تفکر برانگیز و گیرا باشد.
    • امروز (بیش از هر زمان دیگری) فشار برای تولید آثار منحصر به فردی که پیغام را به طرزی جذاب به فرد منتقل کنند بسیار زیاد است. و البته این تمام ماجرا نیست؛ طراحی گرافیک رشد کرده است و هنر طراحی با کم رنگ شدن مرزهای میان رشته های خلاقانه و از رهگذر به کار بستن فن آوری های دیجیتالی نوین، گسترش بسیاری یافته است.
    • غالب طراحانی که در این اثر معرفی شده اند، رایانه را ابزار اصلی خود می دانند؛ مع ذلک تمایل به رهایی از قید و بند برنامه های نرم افزاری نیز در میان ایشان مشاهده میشود.
    • شایان ذکر است که قدرت فوق‌العاده رایانه و اینترنت توانسته است در پیشرفت طراحی گرافیک تاثیر بسزایی داشته باشد، و در عین حال روند متروک شدن سبک های طراحی را نیز شتاب بخشیده است (مثلا آنچه امسال روزآمد و روی مد به نظر میرسد احتمالا یک سال بعد منسوخ میشود).
    • ظرف ده سال گذشته، طراحی گرافیک از یک رسانه ی استاتیک که منحصر به پیغام های خلاصه وار (از جمله کتب، پوسترها، آگهی های نمایشی و غیره) بود، به رسانه ای پویا و جذاب مبدل شده است که عرصه ی تعاملات گرافیکی مبتنی بر نقوش هستند.
    • اینترنت نیز انقلابی در عرصه ی تبادل ایده ها میان طراحان گرافیک فراهم آورده و همکاری بی سابقه ای میان فعالان عرصه ی طراحی ایجاد کرده است. با این حال نشریات چاپی (مانند این کتاب) نیز هستند که نه تنها به طور محسوسی جریان طراحی گرافیک را به تصویر می کشند، بلکه در شرایطی که رسانه های نوین، ساز و کارهای نه چندان جدید را مطرود می شمارند، می توانند بهترین محل ثبت آثار مختلف باشند.
    • رسانه های نوین در مقایسه با چاپ، در آغاز راه خود هستند و نسل امروز طراحان، همچنان در حال آزمودن ظرفیت ارتباطی آن هستند. روند تکامل طراحی گرافیک ارتباط تنگاتنگی با ابزارهای تکنولوژیک داشته و خواهد داشت، که کارایی طراحان را همواره افزایش میدهند.
    • اثر حاضر، گذشته از به نمایش در آوردن دستاوردهای ۴۵ طراح گرافیک برتر جهان، آینده ی این رشته ی هنری را از زبان خود ایشان به ما می نمایاند. به علاوه این کتاب به موازات مطرح ساختن جالب ترین آثار طراحی معاصر، در پی پیش بینی آینده ی رشته ی طراحی گرافیک است. آینده ای که بی شک در ارتباط مستمر با تکنولوژی و رشته های دیگر و همایندی آن با فرآیند جهانی شدن، و برگزیدن ابهام موجود در تفسیر فرهنگی پست مدرن در برابر شفافیت ارتباطات جهانی، عجین شده است.
    • ما در راستای دنبال کردن خط سیر طراحی گرافیک، پی بردیم که دغدغه های مشترک طراحان منتخب عبارت‌اند از: محو مرزبندی میان رشته ها، اهمیت دادن به محتوا، نقش پررنگ تکنولوژی، گرایش به روابط عاطفی، قیود تحمیلی توسط نرم افزارهای تجاری، بی اعتمادی نسبت به سوداگری، کمیت و پیچیدگی رو به تزاید اطلاعات، علاقه به ساده سازی، و ضرورت ارتباط اخلاقی.
    • در اوایل دهه ۱۹۹۰، پست مدرنیسم از حصار موسسات طراحی، صحنه های موسیقی و هنر رها شد و به دستان سوداگرانی راه یافت که در صدد یافتن اکسیر معجزه آسا بودند.
    • به نظر میرسید خلاء میان تئوری آموزشی مترقیانه و رویه ی حرفه ای بودن پر شده باشد. مع ذلک نسل جدیدی از طراحان امروزی (که این کتاب بسیاری از آنها را شامل میشود) بر این باورند که سبک و محتوا به یک اندازه در خلق طرح های جذاب موثرند.
      • پلورالیسم جدید امروزی نیز بدون شک پیامد «چند فرهنگ گرایی» شدیدتر جامعه ی جهانی امروزی و همچنین شاخص تمایل جدی طراحان به بسط سبک منحصر به فرد خویش است. در این راستا بسیاری از طراحان، مفهوم سنتی زیبایی را به چالش کشیده اند با خلق آثار بحث‌ انگیزی که نمایانگر ایده‌های رادیکال هستند.
      • غالب تصویر سازان امروزی از هنر و فیلم الهام گرفته اند و ظرفیت های این رشته ها را در کارهای خود وارد کرده اند، که این امر به نوبه ی خود تفسیر گسترده تری از آنچه طراحی گرافیک را تشکیل میدهد به دنبال داشته است. طراحانی چون M/M و Jonathan Barnbrook ارتباط نزدیکی با دنیای هنر برقرار کرده اند، مع الوصف طرح های ایشان عموما در حیطه ی سفارش مشتری هستند و از این رو با آزادی خلاقانه ی هنر همخوانی ندارند. بدین نحو میتوان اذعان داشت که طراحان رفته رفته دست از خلق آثار «منبعث از خویشتن» که امکان ابراز خلاقیت فردی را فراهم میسازد، برداشته و آن را قربانی درآمدهای عاید از ارائه ی آثار تجاری صرف میکنند.
      • در این میان بسیاری دریافته اند که «معنای مبهم» میتواند حس «رازآلودی» را برانگیزد، که به جلب و حفظ توجه بیننده کمک شایانی میکند. این پدیده، نه تنها طراحی گرافیک را به حل مساله ی ارتباط سوق نداده است، بلکه از آن ابزاری جهت طرح معما ساخته است.
      • با این وجود هنوز هم تعداد کثیری از طراحان مایل به خلق آثار مبتنی بر متن هستند، آثاری که در آنها پیام مورد نظر به شکل مستقیم ابراز شده است. این پیغام مستقیم، اغلب از موضع گیری مطلوب، و متعاقبا پیش بردن هدف، با حداکثر شفافیت ناشی میشود.
      • امروز به طور حتم میتوان گفت بسیاری معتقدند «ساده سازی» غالبا بهترین روش برای پالایش اطلاعات مفید از اقیانوس چیزهای کم اهمیت است و در آینده طراحان گرافیک به «معماران اطلاعات»  ای تبدیل میشوند که با ایجاد ابزارهای خاصی کاربران را در شناخت مسیر مورد نظر در دنیای دیجیتال یاری میرسانند. نقش‌آفرینی حرفه ی طراحی گرافیک در کسب و کارهای بزرگ، به بسط و جهانی شدن فرهنگ تجاری کمک کرده، و شاید اکنون زمان آن رسیده باشد که شاغلین در این بخش، به مبانی اخلاقی آثار خود بیشتر بها دهند.
      • مدت های مدیدی است که طراحی گرافیک، در دنیای غرب به عنوان ابزاری در جهت ترغیب انسان ها به خریداری اقلامی به کار رفته است که واقعا نیازی به آنها ندارند، در حالیکه در کشورهای در حال توسعه هنوز میلیون ها نفر از ملزومات اولیه زندگی بی بهره اند. دلخراش تر آن که این محصولات زائد اغلب به دست محروم‌ ترین اعضای جامعه ی جهانی ساخته میشوند، و در این بین طراحان گرافیک بسیار به ندرت در پوشاندن این جزئیاتِ ضدِ برند با کمپانی ها همکاری میکنند. طراحان گرافیک میتوانند به جای صرف فروش محصولات مشکوک (از نظر اخلاقی)، نبوغ خویش را صرف برجسته سازی دغدغه های اجتماعی و زیست‌محیطی کنند. در واقع با مرور مجله Adbusters میتوان تحقق این امر را در سطح ابتدایی مشاهده کرد.
      • مهمتر از همه این که طراحان گرافیک باید آگاه باشند که نه تنها در برابر نیاز مشتریان خویش، بلکه در برابر نیازهای جامعه نیز مسئولیت (و قدرت پاسخگویی) دارند. قدرت متقاعد کننده ی طراحی گرافیک میتواند کاملا رویکرد افراد به مسائل آینده (از مساله گرم شدن جهان گرفته تا دیون جهان سوم) را دگرگون سازد. اگرچه نمی توان کلیه ی آثار طراحی گرافیک را در پرتو منویات اخلاقی کاوید، اما این حرفه برای آن که پویایی و قدرت فرهنگی خود را حفظ کند ناگزیر از برقراری تعادل میان دو کفه ی فرهنگی و تجاری است.
کتاب
نویسنده شارلوت فیل پیتر فیل
مترجم مهرداد محمدی
شمارگان چاپ (تیراژ) 2000 جلد
قطع چاپ رحلی
تاریخ نشر 1394
شابک 978-964-7136-64-8

نظر بدهید

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب
کد امنیتی