تمامی دسته بندی ها

  • تمامی دسته بندی ها
  • کتاب بازاریابی
  • کتاب داستان
  • کتاب کشاورزی
  • کتاب کنکور
  • کتاب منابع هنر کاردانی به کارشناسی
  • کتاب کودکان
  • کتاب آموزشی
  • کتاب هنر
  • کتاب طراحی
  • کتاب گرافیک
  • کتاب نقاشی
  • کتاب عکاسی
  • کتاب معماری
  • کتاب طراحی داخلی
  • کتاب نمایش و فیلم

طراح ایرانی چگونه می اندیشد؟ هنر ایران در گذر زمان - سیر تحول اشیا در تاریخ هنرهای کاربردی ایران

25,000تومان

موجودی: در انبار

کتاب طراح ایرانی چگونه می اندیشد؟ هنر ایران در گذر زمان سیر تحول اشیا در تاریخ هنرهای کاربردی ایران کتاب هنر ایران در گذر زمان  طراح ایرانی چگونه می اندیشد  سیر تحول اشیا در تاریخ هنرهای کار...


برچسب ها: کتاب طراح ایرانی چگونه می اندیشد, هنر ایران در گذر زمان, سیر تحول اشیا در تاریخ هنرهای کاربردی ایران, نویسنده دکتر پردیس بهمنی, مدرس و پژوهشگر دانشگاه هنر, انتشارات فخراکیا

کتاب طراح ایرانی چگونه می اندیشد؟ هنر ایران در گذر زمان سیر تحول اشیا در تاریخ هنرهای کاربردی ایران


کتاب هنر ایران در گذر زمان  طراح ایرانی چگونه می اندیشد  سیر تحول اشیا در تاریخ هنرهای کاربردی ایران

این کتاب توسط جناب آقای کتری پردیس بهمنی مدرس و پژوهشگر دانشگاه هنر گردآوری و تعلیف و نوشته شده و توسط انتشارات فخراکیا با نظارت چاپ آقای پارسا رستمی در چهار فصل درگ۲۶۹ صفحه،در سال ۱۳۹۶ چاپ و پخش گردیده است.

مفاهیم

این کتاب به قرار زیر در نظر گرفته شده است:

۱-شناسایی نقش و فرم  اشیا

۲-شناسایی اسطوره ها و نمادهای ایرانی نقش پردازی شده بر اشیا و مفاهیم آنها

۳-چگونگی ادغام نقش ها و عملکردهای اشیا

۴-شناسایی اصول حاکم بر طراحی اشیا

کتاب
نویسنده دکتر پردیس بهمنی
ناشر فخراکیا
نوبت چاپ چاپ اول
شمارگان چاپ (تیراژ) 1000 جلد
تعداد صفحه 272
تاریخ نشر 1396
شابک 978-964-5893-63-5

نظر بدهید

توجه: HTML ترجمه نمی شود!
    بد           خوب

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول: آشنایی با هنر و تاریخ ایران زمین

۱-۱-چرا تاریخ هنرمی خوانیم

۲-۱-هنرپیشه ها تاریخی(عصر سنگ)

۱-۲-۱-هنر پارینه سنگی

۲-۲-۱-هنر نوسنگی

۳-۲-۱-هنر مس و سنگ

۳-۱-هنر نیا  تاریخی(عصر فلز)

۱-۳-۱-مفرغ

۲-۳-۱-آهن

۳-۳-۱-معرفی چند نمونه شاخص

۴-۱-هنری تاریخی ایران

۱-۴-۱-مدیر جیرفت و میانرودان

۲-۴-۱-ماد

۳-۴-۱-عیلامیان

۴-۴-۱-هخامنشیان

۵-۴-۱-اشکانیان

۶-۴-۱-ساسانیان 

۵-۱-هنر دوره اسلامی

۱-۵-۱- حکومت های متقارن  قرون اول

۲-۵-۱-سلجوقیان 

۳-۵-۱-مغل مغول

۴-۵-۱-تیموریان

۵-۵-۱-صفویه

۶-۵-۱-زند و  قاجار

فصل دوم:بازتاب مفاهیم کهن در هنر ایران

۱-۲-واژه شناسی  اسطوره و مفاهیم کهنه آن

۲-۲-ضرورت ارتباط هنر واسطوره

۳-۲-زروائیسم 

۴-۲-میترائیسم

۵-۲-زرتشت

۶-۲-مانی و مزدک

۷-۲-پادشاهان کیانی

۸-۲-نقوش برگرفته از مفاهیم کهن

۱-۸-۲-معرفی چند نمونه بارز

فصل سوم: هنرهای کاربردی،هنرمندان

۱-۳-واژه شناسی و  اهمیت هنرهای کاربردی

۲-۳-نقشه جغرافیا در شکل دهی به فرهنگ

۳-۳-علل پیدایش هنرهای کاربردی

۴-۳-افراد تاثیرگذار در شکل‌گیری هنرهای کاربردی

۵-۳-مفهوم زیبایی در هنرهای کاربردی

فصل چهارم: اندیشه طراحان و هویتم مدار امروز

۱-۴-راهکارهایی جهت طراحی اشیا با رویکرد فرهنگی

۲-۴-برخی طراحان اهمیت دهنده به عناصر فرهنگی ایرانی

۳-۴-روند پیشنهادی طراحی اشیا با رویکرد فرهنگ ایرانی

۴-۴-ارایه چند نمونه کاربردی از کتاب

منابع و ماخذ

 

به نظر می رسد پیوند با زندگی و تجربه ی انسانی دو ویژگی شاخص هنر ایران است. شاید بتوان گفت خصیصه  هنر ایران در درجه اول پیوند آن با زندگی  است  و تار و پود آن است تجربه انسانی بافته شده است.

با نگاهی به هنر های سنتی ایران درمیابیم که اغلب هنرهای ایرانی جنبه عملی وانتفاعی داشته و جز هنرهای صناعی  محسوب می‌شوند.

در نظر هنرمندان هنرهای سنتی، کمترین تفاوتی میان زیبا بودن و مفید بودن اشیا وجود نداشته است.

با توجه به مبانی طراحی اشیا که در این کتاب  مد نظر قرار دارد،در آثار هنرهای سنتی در ایران جنبه ی هنری و زیبا بودند و مفید بودن و قابل کاربرد بودند،به طور یکسان در آنها رعایت شده است. 

این جنبه های کاربردی و هنری آن را نمی‌توان کم اهمیت شمرد و یا خارج از حیطه هنر دانست.زیرا این قبیل اشیا و آثار هنری در عین حال که نیازهای روزمره را مرتفع ساختند،ذوق صاحبان آنها را نیز برای درک و فهم زیبایی پرورش میدادند. این در حالیست که امروز این اشیای هنری بیشتر جنبه تزئینی باشد و استفاده کاربردی آنها را به فراموشی سپرده ایم.

ازطرفی یکی از پایه‌های تقویت هنر یک سرزمین، ایجاد عشق و علاقه به هنرهای بومی و سنتی میان مردم هر کشور می باشد و به وسیله آن می‌توان به پویایی و تداوم هنرهای سنتی دست یافتو علاوه بر حفظ آنها،

در ارتقا و حفظ آنها،در ارتقاء و حفظ روح صنایع دستی نیزقدم گذاشت. این امرجز با کنکاش در مفاهیم به کار برده شده در این آثار به دست نخواهد آمد.

برخی از اشیای کهن، امروزه در موزه ها به عنوان بخشی از تمدن و آثار فرهنگی هنری مردمان گذشته نگهداری می‌شوند. این در حالی است که تمدن به همه تغییرات چنین و کیفی ای اطلاق می شود است که در زندگی بشر حاصل شده و در عرصه هیات مشترک انسان هایی که با هم در ارتباط هستند مجال ظهور و ماندگاری و تحول یافته است.

تمدن بر همه آثار و نشانه ها و دستاوردهای مادی و معنوی راه یافته در زندگی تاریخی مردم اطلاق می شود. درنتیجه اشیا و لوازمی که مردم در زندگی روزمره استفاده می نمایند اهمیت خاص در‏ تحقیق در زندگی و فرهنگی ایشان دارا می‌باشد  از بررسی اشیا می‌توان به مبانی تأثیرگذار  بر پنج راهی و در نهایت اندیشه مردم آن دست یافت. 

صنایع دستی جزء آن دسته هنرهایی هست که همواره مورد توجه سازمان های بین المللی به نهادهای دولتی مورد حمایت قرار گرفته: چراکه این هنر-صنعت نمود کامل از تمدن و هویت دینی و انسانی است:  رشته ای که نه تنها متخصصان عرصه هنر که  اقشار مختلف مردم به آن تمایل دارند.  از این رو نهادهای بین المللی در فقیه حفظ آنها هستند افراد بیشتری در اجتماع به آنها گرایش یابند. دانستن تاریخچه جایگاه وصل مفاهیم صنایع دستی و آثار و اشیا به جا مانده از پیشینیان در ارتباطات بین المللی کمک موثری به  علاقه‌مندان این مسیر است. این کتاب به قرار زیر در نظر گرفته شده است:

۱-شناسایی نقش و فرم  اشیا

۲-شناسایی اسطوره ها و نمادهای ایرانی نقش پردازی شده بر اشیا و مفاهیم آنها

۳-چگونگی ادغام نقش ها و عملکردهای اشیا

۴-شناسایی اصول حاکم بر طراحی اشیا 

روش تحقیق در این کتاب شامل روش تحقیق تاریخی-تطبیقی و تحلیل  محتواست. به منظور انجام این پژوهش ابتدا مبانی اجتماعی حاکم بر محیط طراحی اشیا بررسی و تحلیل می گردد سپس با ارایه طبقه‌بندی از فرم ها و نقش نمایه های موجود در بازه زمانی تحقیق از دید ظاهری و محتوایی، به مبانی طراحی و شکل‌گیری آن فور ها و نعش  مایه ها پرداخته می‌شود.........................................................................................................

فصل اول: آشنایی با هنرطراحی اشیادرتاریخ سرزمین ایران زمین


چرا تاریخ می خوانیم؟ پاسخ متداول و کلاسیک به این سوال این است که یک تاریخ همچون معلمی است که با تصویر گذشته و عبرت گرفتن  از آن می‌توان آیندگان را هدایت و راهنمایی کند به قول و رودکی:

هر که  ناموخت درگذشت روزگار

هیچ نامزد زهیچ  آموزگار

فصل دوم:بازتاب مفاهیم کهن در هنر ایران



کتاب های مرتبط

 

پشتیبانی 24 ساعته

ما 24 ساعته پشتیبان شما هستیم

 

ضمانت بازگشت پول

با گذشت 3 روز پس از ارسال کالا

 

ارسال رایگان

برای خریدهای بالای 300 هزار

استفاده از مطالب فروشگاه کتاب آور فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به کتاب آور می‌باشد.

Copyright © 2016 - ketabavar.com